برای اولین بار در کشور، ابزاری جهت جذب و حذف آلایندههای هیدروکربنی متصاعد شده از دهانه باک خودروها حین فرآیند سوختگیری با هدف کنترل و جلوگیری موثر از انتشار آلایندههای فرار پر خطر در ایجاد آلودگی هوا اختراع شد.
به گزارش وبدا، چند تن از اعضاء هیئت علمی و پژوهشگران دانشگاههای علوم پزشکی مختلف کشور برای اولینبار موفق به طراحی و ساخت وسیلهای بسیار ساده، ارزان، کاربردی و کارآمد جهت جذب و حذف بخارات هیدروکربنی متصاعد شده از دهانه باک خودروها در حین فرآیند سوختگیری با هدف کنترل و جلوگیری موثر از انتشار آلایندههای فرار در ایجاد آلودگی هوا در کشور شدند.
این اختراع که توسط آقایان مهندس حامد بیگلری، دکتر کیومرث شرفی، دکتر محمدحسن احرامپوش، دکتر احسان ابویی مهرریزی، دکتر محمدمهدی بانشی، مهندس امین زارعی سنگانی، دکتر محسن پورصادقیان، مهندس علیرضا شعیبی، دکتر علی محمدپور و دکتر مجتبی کیانمهر طراحی و ابداع شده است، با شماره ثبت 95106 موفق به دریافت گواهی ثبت اختراع شد.
با استفاده از این وسیله، بخارات هیدروکربنی آلاینده متصاعد شده از مایع بنزین که هنگام سوختگیری از دهانه باک به جو خارج میشوند، توسط ماده کربن فعال پیشرفتهایی که بین دیواره دو جداره پوشش دسته نازل پمپهای بنزین تعبیه شده است، به روش فرآیند پیشرفته جذب سطحی، جذب میشوند و از انتشار آن به اتمفسر جلوگیری به عمل میآید.
این اختراع راهکاری موثر جهت کنترل و کاهش آلودگی هوای ناشی از وجود جایگاههای بنزین به خصوص در کلان شهرها و شرایط آب و هوای گرم بشمار میرود و در صورت حمایت و توجه مسئولین، استفاده از آن اقدام مفیدی جهت کاهش یکی از مهمترین منابع پرخطر ایجاد کننده آلودگی هوای کلانشهرها اتفاق خواهد افتاد.
آلودگی هوا امروزه تبدیل به یکی از بزرگترین مشکلات اجتماعی شده است و تلاش در جهت کاهش آن از عمدهترین چالشهای صنعت و جامعه است. آلودگی هوا در برخی روزهای بحرانی منجر به تعطیلی ادارات و صنایع و رکود چرخ صنعت تولید و خدمات گردیده است. علاوه بر اثرات غیربهداشتی کوتاه مدت بخارات هیدروکربنی بر سلامت انسان از جمله تحریک چشم، گلو و بینی، سردرد و سر گیجه، اثرات مخرب بر سیستم تنفسی و از دست دادن حافظه در بلند مدت نیز از جمله عوامل اصلی سرطانزایی به ویژه سرطلان خون و پوست و جهش ژنتیکی و ناقصالخلقهزایی میشود.
مهندس حامد بیگلری، عضو هیات علمی و رئیس مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی گناباد به نمایندگی از مخترعین درباره این اختراع گفت: با توجه به اینکه بخش عمده آلودگیهای پر خطر هوا در اثر انتشار جوی بخارات هیدروکربنی (آلایندههای فرار) متصاعد شده از منابع حمل و نقل میباشد و از آنجاکه تاکنون جهت کنترل بخارات هیدروکربی متصاعده شده از باک خودروها حین سوختگیری، ایده کاربردی کارآمد و مقرون به صرفهایی عملی نشده بود و همچنین با توجه به اینکه طرح ملی کهاب نیز با توجه به هزینههای گزاف آن اجرایی نشد، ایده فوق با سادهترین و اقتصادیترین روش ممکن، پس از تحقیق و تفحص در منابع علمی و انجام آزمایشات پایلوت، عملی و تجاری سازی شد.
وی ادامه داد: بخارات هیدروکربنی جذب شده توسط کربن فعال استفاده شده در این اختراع، قابلیت استفاده مجدد را دارند و علاوه بر چند بار مصرف بودن آن، قابلیت بازیافت هیدروکربنهای جذب شده بر آن نیز وجود دارد که خود به جبران هزینهها کمک شایانی خواهد نمود.
مهندس بیگلری یادآور شد: در این وسیله هیچگونه قطعه مکانیکی و الکتریکی استفاد نشده و از لحاظ ایمنی کاملا بیخطر است و خود هیچگونه آسیب زیست محیطی را ایجاد نمیکند. پوشش نازل فوق در حال تجاریسازی میباشد و نسخه آزمایشگاهی آن به دلیل سهولت در استفاده و هزینه اندک ساخت بسیار مورد توجه مسئولین به خصوص جایگاه داران سوخت قرار گرفته است.